goodevil

Fattigdom finns även i Sverige

Publicerad 2010-12-21 00:29:18 i Internationella Relationer & Mänskliga Rättigheter

"I dag lever över 340 000 barn i relativ fattigdom i Sverige, barnfattigdomen har ökat med nästan 50 procent från 2006." Citatet är taget direkt från Aftonbladet.

Det är helt sjukt egentligen och det är sådant vi inte alltid ser med blotta ögat, men som finns i samhället. När jag läste artikeln i tidningen blev jag chockad över hur lite vi "medelrika" egentligen vet om fattigdomen här i Sverige. Artikeln handlade dock om vad organisationen Majblomman gör för de fattiga familjerna i Sverige, men det hade jag inte riktigt tänkt skriva om, även om deras arbete är bra. Det jag däremot tänkt skriva om är hur illa det börjar gå för välfärdsstaten Sverige. Vi kanske till och med får sluta att kalla oss själva en välfärdsstat, för det finns så många fattiga barn bara inom vårt eget land. Det finns människor som är utanför det sociala trygghetsnätet och det är inte alltid vi blir uppmärksammade om det, vilket är oerhört tråkigt. Man kan verkligen säga att utvecklingen går åt fel håll. Ungdomar får vara utan jobb och hyresrätter görs om till bostadsrätter, så att familjer vräks. De som verkligen behöver socialbidrag och ett fast jobb får gå utan.

Vad kan mer vara fel med systemet? Var finns den felande länken i systemet? Hur kan det vara möjligt att så många barn lever i fattigdom i ett i-land som detta?

Jag skapar gärna en debatt om detta om någon vill kommenetera

Kommentarer

Postat av: Andreas

Publicerad 2011-02-10 12:19:02

Intressant att barnfattigdomen har ökat med 50 procent sedan 2006. Vad hände då? jo våran kära allians tog majoriteten i riksdagen och sedan dess har klyftan ökat mellan rika och fattiga. Politiken i Sverige de senaste åren har dominerats av partier vars ideologi bygger på att vi människor är fria och där den starkaste klarar sig, och dem som faller utanför får skylla sig själva. Jag förstår inte varför det blivit så snett, jag vill tro att alliansens politik inte på förhand planerade att samhället skulle se ut som det gör idag. Men eftersom dem inte tar tag i problematiken så tvivlar jag.

Andreas Pierre.

Postat av: Sharon

Publicerad 2011-02-10 18:04:24

Kul att få respons på inlägget, Andreas! :) Jo du har nog rätt i det du skriver. Jag tycker inte heller att alliansens politik håller i längden. Alliansen ville väl bara att fler skulle ut i arbete genom sin politik, men vad de glömde var att det inte finns tillräckligt mycket jobb åt alla och föräldrar tvingas leva på socialbidrag, men förutsatt att de får rätt till det så att säga...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sharon Olsson

Detta är en blogg för er som är intresserade av internationell och nationell politik.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela